ZÁKLADNÍ ŠKOLY na Královédvorsku - možnosti a rozdíly
Kdy se zápisy do vaší školy konají/ly?
Zápis se konal 2.2.2016 – dodatečný zápis je možný.
Jakou má vaše škola kapacitu, kolik 1. tříd plánujete letos otevřít?
Naše škola je málotřídní, tedy jedna první třída společně s vyšším ročníkem.
Předcházela zápisům možnost seznámení dětí se školou? V jaké formě (den otevřených dveří, miniškolička aj.)
Děti i jejich zákonní zástupci mohou školu kdykoliv navštívit a tuto možnost využívají. Protože zdejší MŠ je součástí naší školy, děti z MŠ naší školu i své budoucí spolužáky dobře znají ze společných akcí, divadel apod. Samozřejmě zápisu přechází i návštěva vyučování a společná práce ve třídě s budoucími školáky. Vážím si a důvěřuji práci svých kolegyní z MŠ, které „školičku“ realizují ve „vlastní režii“ v MŠ, proto v našem případě není potřebná.
Jakou formou ve škole zápis probíhá/al? Zápis bývá vždy motivován pohádkově, tentokrát pohádkou O pejskovi a kočičce, kterou dětem zahrály jejich budoucí spolužačky.
Mohou si rodiče vybrat učitele v 1. třídě? S ohledem, že jsme ve škole jen dvě učitelky, tak ne. V první třídě se však děti v některém z předmětů potkají se „všemi třemi pedagožkami školy“
Co dětem a jejich rodičům vaše škola nabízí výjimečného nebo naopak tradičního?
Jsme malotřídní škola, kde pracuje v jedné třídě více ročníků pohromadě. O tomto způsobu výuky lidé mnoho nevědí a panují zde zkreslené představy. Obecně jsou málotřídky školy, které si první osvojily moderní způsob výuky, kdy střídání činností a používání různých pomůcek je nezbytností a jsou v této oblasti velmi dobře hodnoceny. Proti plně organizovaným školám nepociťujeme žádný výrazný nedostatek – naopak je spousta věcí, na které jsme hrdé.
Vyučujeme vždy ročníky věkově sousedící, tedy v I.třídě zpravidla (1.a 2.ročník) a v II.třídě starší ročníky. Tomu je přizpůsobena i výuka, kdy přirozeně zvyšujeme nároky, aby děti vyhověly požadavkům v 6.ročníku. S učiteli škol, kam naše děti odchází, konzultujeme výchovné plány i následně sledujeme, jak si děti vedou. Jsme rády, že jsme již dlouhodobě v souladu – děti zvládají přestup bez problémů a jsou dobře připraveny. Nedochází ani k žádným výkyvům v prospěchu. Obecně tyto školy hodnotí naši práci kladně a naše žáky chválí. Pro zralou psychiku jedenáctiletých dětí není přechod do plně organizované školy výraznou zátěží
V prostředí malé školy lze důsledně uplatňovat individuální přístup k žákům. Zejména při vstupu do 1.ročníku musíme respektovat různé „vstupní“ úrovně žáků a přizpůsobit tomu svůj způsob práce. Zdá se, že se nám práce daří, ale zlepšovat se a vzdělávat se, musíme i nadále.
Větší péči můžeme věnovat i dětem s výukovými a výchovnými problémy. Je naším cílem zabránit jejich rozvoji v první ročníku a dle moderních trendů kompenzovat problém v běžné třídě. To samozřejmě předpokládá spolupráci s příslušným odborným pracovištěm. Ředitelka má kurz pro nápravu poruch učení a paní učitelka ve II.třídě je absolventka oboru speciální pedagogika s praxí na základních i speciálních školách. Pedagogickou poradnou je naše úsilí kladně hodnoceno a máme jejich důvěru v práci s těmito žáky.
Inkluze pro nás není prázdný pojem, chceme být školou pro všechny děti a cítíme to jako velký závazek.
Snažíme se nezatěžovat příliš rodinu školními povinnostmi dětí – ctíme zásadu, že rodiče by měli s dětmi zažívat především hezké chvíle a ne přizpůsobit veškerý rodinný život přípravě do školy. Nicméně na žádost rodičů dáváme pravidelně i domácí úkoly a požadujeme, aby si děti doma denně četly.
Lze říci, že máme skutečně dobré podmínky pro výuku prožitkem a můžeme rovnoměrně napomáhat nejenom vědomostnímu, ale také osobnostnímu rozvoji dětí. Ideální cestou se jeví systém výchovy, který nejen učí znalostem, ale pomáhá přemýšlet nad vlastní osobností, vlastnostmi a podporuje sebedůvěru a spolupráci. Protože při výchově mladších dětí vždy postupujeme od známého ke zobecňujícím vědomostem, je pozitivní, že děti prostředí naší školy i vesnice znají a cítí se zde bezpečně.
Ne příliš běžným rysem školních vzdělávacích programů je výuka angličtiny od prvního ročníku a práce s počítačem od čtvrtého ročníku. Angličtinu se malé děti učí poslechem (ne v písemné podobě), aby řeč „dostaly do uší“. Od čtvrté třídy se učí pracovat s počítačem – naši žáci umí pracovat s Wordem, Excelem, e-mailovou poštou a umí vyhledávat informace na internetu, v žádném případě se nejedná o hraní her, jak to často bývá v zájmových kroužcích.
Počítače a interaktivní obrazovky s výukovými programy máme v každé třídě a používají se běžně i při výuce k procvičování učiva. Tento způsob je mnohem vhodnější, než specializovaná počítačová učebna, kam se děti z prvního stupně dostanou výjimečně. Obecně je pomůckami naše škola velmi dobře vybavena – používáme k procvičování učiva řadu her, skládaček apod., kdy děti práce víc baví a neunavuje. Na jednu pomůcku tak vychází logicky mnohem méně dětí, než ve větší třídě, oproti větší škole také nemusím kupovat dražší vybavení pro druhý stupeň a nemusíme tolik šetřit (školy dostávají z ministerstva konkrétní sumu bez ohledu na věk žáků). Vzhledem k vstřícnému přístupu obce je snaha poskytnout dětem i další pomůcky bezplatně, na rozdíl od škol ve městě si naši žáci nemusí kupovat pracovní sešity. K dispozici máme vždy tělocvičnu i hřiště, o které se nemusíme s nikým dělit.
Možná ještě více o práci v odděleních, kde pracuje v jedné třídě více ročníků pohromadě – je to skutečně jiné a má to svá pro i proti. Oprávněné obavy, že se děti budou věnovat činnosti jiného ročníku, mít nemusíte – pokud jsou zaujaté svou činností, brzy si na to zvyknou a věnují se své práci. A děti může tento způsob práce naopak obohatit. Navíc i v plně organizovaných školách, které následují moderní trendy výuky, se nepracuje se všemi žáky najednou, ale žáci pracují ve skupinkách nebo individuálně na jednotlivých úkolech podle svých schopností. Naopak my můžeme nadané žáky zapojit do práce vyšších ročníků. I pro děti, které jsou neklidné, hravé, případně mají problémy v komunikaci s ostatními dětmi a potřebují větší péči je vhodnější malý kolektiv žáků. I zde platí přímá úměra – méně dětí – více učitelčiny pozornosti. Více mohu střídat činnosti, nabídnout jiný způsob práce nebo jinou činnost.
Působí zde stálý kolektiv a jsme již za ta léta „ukotveny“ zde. Jsme zkušené učitelky, ale stále cítíme nutnost se vzdělávat a pracovat na svém rozvoji.
Jsem pyšná na dobré vztahy s rodiči našich žáků, vždy se snažíme neformálně domluvit a dle možností vyhovět individuální potřebě. Nabízíme kontakt e-mailem i telefonicky, návštěva školy je možná kdykoliv. Tu nabízím po telefonické dohodě i Vám – můžete si školu prohlédnout i zúčastnit se výuky, abyste si udělali svůj názor. Již několik let jsme zapojeni do sítě škol vstřícných k rodině „Rodiče vítáni“.
Vychází vaše školní jídelna vstříc dětem se stravovacími omezeními (bezlepková dieta atd?)
Dohoda je patrně možná, dosud jsme tuto situaci neřešili.
Může dítě navštívit družinu i když nechodí do jídelny (má tedy krabičku jídla s sebou?)
Ani s touto situací jsme se ještě nesetkali a osobně ji nepovažuji za vhodnou, školní stravování je nedílnou součástí výchovného procesu školní družiny a pobyt dítěte bez teplého oběda si v odpolední družině neumím, až na opravdové výjimky, představit.
Může si dítě ve škole zakoupit svačinu? Ne, pouze dotované školní mléko. Pravidelně zajišťujeme pitný režim vařením čaje, který je celý den dětem k dispozici ve třídách. Jsme zapojeni do projektu Ovoce do škol, kdy je dětem 1x za 14 dní dodávána ovocná nebo zeleninová svačina.
Mají děti v době přestávek možnost volného pohybu? Máme velké prostorné třídy s menším počtem dětí, v zimních měsících jsme tedy ve třídách. Za příznivého počasí využíváme školní zahradu.
Do jaké třídy je možné dítě umisťovat do družiny a jaký je roční poplatek?
Školní družina přijímá všechny děti od 1. do 5.ročníku a poplatek činí 50Kč. Družina je nedílnou součástí školy, sídlí v budově obecního úřadu a je velmi prostorná. Užíváme si, že jsme na venkově, a proto děti venku hodně sportují na hřišti a chodí do přírody.
Jaké možnosti mají žáci na druhém stupni - specializace tříd – druhý stupeň nemáme.
Jaké nabízíte mimoškolní aktivity a projekty?
Škola se profiluje jako škola komunitní, tedy ukotvená ve svém prostředí vesnic, odkud většina našich žáků pochází. Naším rodinným stříbrem je zapojení do sítě škol „Škola pro udržitelný život“, kde naši žáci ve svých projektech za pomoci partnerů řeší nějaký problém místní komunity. Za ta léta v síti ŠUŽ jsme například vybavili a vylepšili školní zahradu, řešili třídění odpadů a lavičky v obci, zvelebili místní kapli, kde pořádáme adventní koncerty, rozmístili místní značení a výstražné cedule podél silnice, vytvořili naučnou stezku, sázeli stromořadí a dalšími aktivitami byli prospěšní sobě i svému okolí.
Jsme zapojeni i do dalších projektů např. „Normální je nekouřit“, „Veselé zoubky“ atd.
S ohledem na velikost školy se zapojujeme do grantových programů, které jsou obohacením výuky i materiálně pomohou škole.
Využíváme spolupráce s dalšími místními subjekty i organizacemi z blízkého i vzdálenějšího okolí. Dle zájmu učíme děti hře na flétnu.
Pracujeme s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a jsme školou pro všechny, nebojíme se přijímat děti, které mají problémy. Naší skolou prošly děti s ADHD, lehkým mentálním postižením a samozřejmě poruchami učení a chování.
Jak byste ohodnotili možnost bezpečného přístupu dětí do školy (cyklostezka, bezpečné přechody, chodníky, blízké parkoviště pro rodiče dětí, stojany na kolo aj).
Škola je u velmi frekventované silnice, naštěstí však již vybavena přechodem a chodníky. Děti, které ráno přijíždí autobusem, převádí přes silnici pověřená osoba, odpoledne odchází domů nebo na oběd pod dozorem paní vychovatelky. Ta po dohodě dohlíží na přecházení silnice i u dětí, které do družiny nedochází. Možnost parkování kol máme, ale téměř není využívána s ohledem na nízký věk žáků a nebezpečnou dopravní situaci i to, že na oběd a do družiny přecházíme do jiné části obce.
Nabízíte dětem možnost ranního a odpoledního svozu do/ze školy školním autobusem? Žáci využívají běžný linkový autobus.
Více na http://www.kocbere.cz/skola