REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Alternativní ve smyslu divný, klasický jako jistý. Takto je dnes obecně nahlíženo na dva z nejpoužívanějších přívlastků českého vzdělávání. A právě alternativa přežívá jen díky nadšení a energii pár lidí včetně rodičů, kteří věří, že tento směr vzdělávání je pro současný svět ideální. Právě takoví lidé, rodičové žáků ZŠ Hučák v Hradci Králové, zorganizovali minulý pátek 2. ročník konference, která má za cíl předat si nové zkušenosti v oblasti alternativního vzdělávání.
Své zkušenosti a názory prezentovali v Hradci Králové zástupci alternativních škol a skupin, ale silná slova na podporu alternativního vzdělávání vnesl hned na úvod i prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., který připomněl pozapomenutou historii vzdělávacího systému v Čechách. Zdůraznil i slovo pokusníci, vystihující lidi, kteří se zapálením pro věc hledali jiné cesty vzdělávání již v době vzniku první republiky ve 20. letech minulého století. Zároveň vztáhl jejich energii do dnešní doby, kdy připomněl, že je důležitá podpora pár demokratů, na které spoléhá zbytek společnosti, že vše zařídí. Narážel tak na skupinu lidí, kteří si uvědomují potřebu změny vzdělávání v České republice. Jejich snaha se projevuje například zakládáním vlastních škol či komunitních skupin. Pokud je stát v jejich činnosti nepodpoří, je to špatná známka pro celou společnost. Příkladem je nedávné zamítnutí založení či rozšíření stávajících soukromých škol. Oficiálním argumentem zamítnutí byla dostatečná kapacita ve školách veřejných, ačkoliv všechny tyto školy měly pozitivní stanovisko i od obce, která základní školy spravuje.
Na semináři byli v roli účastníků přítomni nejen učitelé z klasických škol, ale také zvídaví rodiče a současní či bývalí žáci škol alternativních. Ti zde byli připraveni v diskusích odpovídat na nelehké otázky týkající se jejich zkušeností s osobně prožitou či stále prožívanou alternativou. Na lavinu dotazů odpovídali také přednášející: zakladatelé či průvodci škol ZŠ Beránek z Prahy 12, ZŠ Hučák z Hradce Králové a průvodce ze základní školy v Jablonci nad Nisou. Každá z těchto škol má za sebou zkušenosti se zvládáním oficiálních not a zároveň tlaku rodičů na vzdělávání dle jejich představ. Zajímavá je například praxe v ZŠ Beránek, kde z 28 učitelů tříd montessori jen dva nejsou rodiči žáků školy. Odpovědnost za vzdělávání svých dětí tak vzali doslova do svých rukou.
V odpoledních hodinách navazovali na přednášky workshopy týkající se nových směrů výuky čtení, hudební výchovy a matematiky. Jeden byl věnován tématu komunitních škol.
Ačkoliv minimálně za posledních 10 let již nejedna škola prošlapala cestu alternativě, neexistuje vzor na založení soukromé alternativní či komunitní školy. Každá z nich si prošla svými úskalími, podporou i důležitými zlomy, které byly součástí jejich vývoje. Co však všechny představitele těchto škol spojuje, je neustálá chuť vzdělávat děti směry, které jim přijdou v dnešní době efektivní a pro samotné děti skutečně přínosné. Inspirováni zahraničím i samotným dětmi tak u nás přibývá rodičů, kteří preferují myšlenkovou spádovost základní školy před geografickou. I když jim systém v tomto příliš nepomáhá, a mnozí rodiče jsou tak nuceni se stěhovat kvůli vzdělávání svého dítěte přes celou republiku, několikrát bylo v rámci semináře připomenuto, že náš stát je demokratický a je skutečně jen na nás, jak se s našimi potřebami vypořádáme.
Rodiče žáků ZŠ Hučák zorganizovali tento seminář již podruhé a na třetí ročník slibují větší prostory, do kterých by se vešlo více účastníků. Tito rodiče zároveň připravili občerstvení z vlastní kuchyně a zájemcům umožnili nákup odborných knih a literatury.
Těšíme se za rok na další možnost setkat se naživo se zástupci fungující alternativy. Není lepší příležitost, jak si rozšířit obzor ve vzdělávání třeba i svých dětí.
Kateřina Sekyrková
Foto: ZŠ Hučák
Vaše komentáře |