REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
„Dostupnost a kvalita zdravotnické záchranné služby v České republice patří mezi nejlepší v Evropě. Při srdeční zástavě však hraje roli každá minuta. Proto jsme se inspirovali v zahraničí a nechali vyvinout mobilní aplikaci KISS SHARP. Díky ní se může k pacientovi dostat první pomoc ještě před příjezdem posádky záchranné služby,“ popisuje MUDr. Jiří Mašek, ředitel ZZS KHK.
K aktivaci služby systému stačí mobilní telefon s připojením k internetu a speciální mobilní aplikace. Ta funguje tak, že po zapnutí automaticky vyhledá nejbližší aktivní First respondery, tedy registrované poskytovatele první pomoci, a upozorní je na zásah v jejich okolí. Záleží vždy na jejich dobrovolném zvážení, zda výzvu mohou přijmout. Pokud ano, aplikace je automaticky začne navigovat k pacientovi. O přijetí výzvy je zároveň informován dispečink, který o blížící se pomoci podává zprávu i volajícímu na tísňovou linku.
Jednou z hlavních výhod tohoto systému je to, že po prvotním nastavení funguje automaticky a sám odesílá data do aplikace, aniž by přidělával práci operátorům tísňové linky 155. Těm naopak odpadá nutnost manuálně vyhledávat nejbližšího First respondera a ušetřený čas mohou věnovat kvalitnímu vedení telefonicky asistované neodkladné resuscitace.
Každý First Responder si v aplikaci může nastavit, jaké zdravotnické vybavení má aktuálně k dispozici a jaký způsob dopravy na místo události v danou chvíli volí. Tím zároveň sám definuje okruh, ve kterém jej systém na události upozorňuje.
ZZS KHK využívá aplikaci od září letošního roku a po několika týdnech eviduje již dva zachráněné lidské životy. „Aplikaci doposud využívali pouze naši záchranáři, kteří v danou chvíli nebyli ve službě. Nyní chceme zapojit i dobrovolníky z řad veřejnosti. Klademe však důraz na to, aby vždy byli odborně proškoleni. V současné době za sebou máme první kurz a v zapojování dobrovolníků chceme pokračovat. “ doplňuje Jiří Mašek.
ZZS KHK je první záchranná služba v České republice, která tuto aplikaci využívá. „Řešení je však využitelné pro kteroukoli záchrannou službu, a také v komerčním sektoru, například pro společnosti, které koordinují pohotovostní technické pracovníky terénu,“ popisuje Jiří Mazný, který ve společnosti O2 zodpovídá za vývoj aplikace.
Autor: Martina Götzová, Královéhradecký kraj
Vaše komentáře |