REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Původně byl začátek stavby naplánován na 18. března. Nakonec je stavební povolení pro plánovanou II. etapa rekonstrukce mezinárodní silnice I/33 v Náchodě platné od pondělí 27. března 2017. Není tedy jisté, že stavební práce začnou v tento den, ale objízdné trasy autobusů již budou platit.
Objízdná trasa je navržena po silnici I/14 přes Rtyni v Podkrkonoší a Úpici, z Trutnova je vedena po silnici I/37 přes Kocbeře a Choustníkovo Hradiště do Jaroměře. Opakovaně se očekávají výrazné dopravní komplikace a tvorbu dlouhých kolon při průjezdu Trutnovem, zejména v ulicích Polská a Náchodská.
Stavební práce navážou na již opravené úseky v roce 2016. Opravy budou podle časových harmonogramů pokračovat na obou koncích již rekonstruované komunikace a měly by být ukončeny za 8 měsíců - v listopadu 2017. Tak dlouho budou také trvat objízdné trasy, které již známe z minulého roku.
Ke zpoždění se spuštěním stavby včetně objízdné trasy dochází i kvůli připomínkám dvou obcí - Horní Radechové a Kocbeře - na objízdné trase. Starostové těchto dvou obcí si stěžovali především na velmi hustý celodenní provoz aut a zejména kamionů, zvýšené riziko při přecházení silnic, poničené komunikace i popraskané zdi domů kvůli průjezdu těžkých kamionů. Požadovali také kratší termín dokončení stavby. Jejich připomínky a návrhy se projednávaly minulý týden v úterý na krajském úřadu.
Zde starostka obce Kocbeře Eva Rezková přednesla důvody nesouhlasného stanoviska. Jak řekla pro portál Královédvorsko.cz, hlavním důvodem protestu bylo podání pozdní žádosti o vyjádření včetně nekompletních podkladů zhotovitelem. Žádost ji byla doručena 8. března a objížďka v délce cca 70 km měla být spuštěna 18. března. Dalším důvodem byl důraz kladený na zajištění bezpečnosti v souvislosti s nárůstem nákladní dopravy v obci po velice dlouhou dobu – letos až na 8 měsíců. Žádali spolu se starostou Horní Radechové o možnost opětovného zvážení jiného řešení či zkrácení termínu. Dále však již záleželo na krajském úřadu, jaké vydá rozhodnutí a jaká opatření budou případně zapracována. Starostové dotčených obcí byli důrazně upozorněni, že jejich souhlasy nepotřebují a že jsou povinni vše trpět.
"V principu si myslíme, že by obce měly být informovány s předstihem, abychom mohli upozornit na případná rizika tak, jak známe místní situaci. Kromě několika technických opatření byl přislíben zvýšený dohled Policie ČR po celé délce objízdné trasy. Pro občany bydlící v dotčených obcích je to bohužel velmi nepříjemné, nicméně tato negativa s sebou nese silnice 1. třídy a obce nemají jiné možnosti, jak upozornit na konkrétní situace, které mohou nastat a co to s sebou nese," dodává Eva Rezková. Pochybuje přitom, zda stát našel takové řešení, aby nebylo zasaženo tak velké území a tolik občanů.
Pro nákladní vozy jedoucí od Hradce Králové směrem na Polsko povede objízdná trasa městem Náchod podél opravovaných úseků. Kamiony a náklaďáky projedou ve značeném koridoru až ke státní hranici. Nákladní automobily jedoucí od Polska budou odkláněny vpravo na Kladskou ulici vedoucí od Broumova až k okružní křižovatce Itálie. Odtud objízdná trasa povede stejně jako v minulých letech po silnici I/14 přes Dolní Radechovou, Horní Radechovou a Červený Kostelec na Trutnov. Dopravní značení bude viditelně a srozumitelně umístěno po celé trase objížďky. Pokud nákladní auta nebudou značení respektovat, čekají je za porušení citelné sankce.
Osobní doprava ve směru od Hradce Králové a Nového Města nad Metují bude vedena městem podél stavby až ke hranici stejnou trasou jako doprava nákladní, ale řidiči osobních aut budou moci využít ve větší míře i okolní ulice. Osobní doprava ve směru od Broumova a od státní hranice s Polskem povede opět, stejně jako nákladní, po Kladské ulici, až k okružní křižovatce Itálie, odtud pod viadukt, přes okružní křižovatku Čedok na Pražskou ulici až k okružní křižovatce Slávie. Řidiči pokračující směrem na Hradec Králové a Nové Město nad Metují zabočí doprava směrem k centru a budou se dál řídit dopravním značením, které je dovede na ulici Komenského a Českoskalickou, na jejímž konci se napojí na výjezd z města na Pražské ulici. Autobusová doprava bude víceméně kopírovat dopravu osobní, pouze budou změněny zastávky. Podrobné trasy objížděk a uzavírek, i jejich časový harmonogram, najdete například na speciálně vytvořeném webu Průtah Náchoda.
V případě jízdy do zákazů a porušování nařízení na stavbě i objízdné trase se dočkají neposlušní řidiči od policistů nulové tolerance a sankcí v horní části sazeb.
V loňském roce dosahovaly konce kolony k Poříčské elektrárně, u které jsou v letošním roce navíc plánovány opravy silnice I/14 do Bohuslavic. Pro usnadnění průjezdu osobních vozidel obyvatel Trutnova bylo navrženo jednosměrné propojení Poříčí a Horního Starého Města přes Nové Dvory, ulicemi Údolíčko a Poříčská, s nájezdem z ulice Polská přes lokalitu Nový Domov. Dle cíle cesty lze z Nových Dvorů pokračovat ulicemi Hornoměstská a Přespolní do Horního Starého Města. Ulicí Dolnoměstská do Dolního Starého Města, případně na sídliště Šestidomí. Uvedená trasa může sloužit také pro příjezd na Červený kopec a na Českou čtvrť.
Pro alternativní možnost příjezdu osobních vozidel do centra Trutnova bude otočen jednosměrný provoz v ulici Kpt. Jaroše, ze které bude objízdná trasa vedena dále ulicemi Lomní, Ostrčilova a Novodvorská na Úpské nábřeží. V souvislosti s vedením tras po místních komunikacích budou provedeny úpravy a doplnění dopravního značení nejenom na těchto trasách, ale také na přilehlých místních komunikacích.
Kateřina Sekyrková
Zdroj: Královéhradecký kraj, Policie ČR
Vaše komentáře |